10 maj 2010

In a manner of speaking, semantics won't do

På tisdagen inledde jag vårens undervisning på kursen Dynamics of interactions som handlar om hur greker, etrusker, kelter och romare interagerade med varandra. Jag har, för andra året i rad, hand om den romerska delen. Första föreläsningen, kursen ges på engelska, hade titeln From Italic city to Mediterranean power och syftade till att ge studenterna grunden i romersk historia fram till och med senrepubliken. Det kändes som en sammanhållen grupp av engagerade studenter, vilket var roligt. Intensivt som det är att undervisa fortsatte jag under eftermiddagen, den här gången till tonerna av Nouvelle Vague, att förbereda föreläsning nummer två. Jag kan inte lyssna på musik när jag skriver, däremot när jag gör saker som konstruerar power points och letar bilder, och en sen tisdagkväll är det franska musikerkollektivet bra sällskap.

1 kommentar:

Gustav sa...

Det är ju jättefint att du koncentrerar dig på romarna när det gäller allt detta interagerande. Glöm dock inte bort att det är kelterna som är det viktiga. Alltid kelterna.