10 maj 2010

L'Ara Pacis a colori

På söndagen åkte jag till Rom. När jag anlänt till en sommarsolig stad satt jag på darling Annchens balkong och drack isvatten och uppdaterade innan jag tog en promenad i den söndagsmyllrade Borgheseparken. Kvällens höjdpunkt var när jag och Ragnar gick till Ara Pacis för att se altaret ljussättas, något som har hänt vid ett par tidigare tillfällen under året, varav detta var det sista. Som alla antika monument var Ara Pacis från början målat, även om vi idag inte känner till de exakta färgerna. Moderna rekonstruktioner av nyanser är, som alla rekonstruktion, mer eller mindre välgrundade gissningar. Jag tyckte däremot om tekniken museet använde sig av, istället för att tillverka en kopia och måla den använde de spotlights för att belysa orginalaltaret - suggestivt! En annan liten höjdpunkt är den visualiseringsdator som finns i källaren och som man inte ska missa vid ett besök. På den kan man se vilka bitar av altaret som hittades när, hur det har rekonstruerat och hur platsen kring det har ändrat karaktär genom århundraden. Mest nöjd var jag att Livia har rekonstruerats i ljusblå stola. Just sayin.


Inga kommentarer: