08 maj 2010

Detta lundaliv

På torsdagen, efter att ha jobbat under förmiddagen samt försökt förstå hur den nya servern fungerar, ägnade jag resten av dagen åt universitetsstyrelsen. Efter en inledande lunch tog sammanträdet vid som framförallt behandlade kårstatusansökningar nu när obligatoriet avskaffas och universitet har beslutat att varje kår inte ska utbildningsbevaka ett område mindre än en fakultet. Jag tycker det är problematiskt att styrelsen beslutar om hur studenterna skall organisera sig, ungefär som om vi hade gjort detsamma med facket, och reserverade mig tillsammans med Petter, så som de kårer på vars mandat vi sitter på hade önskat, från de beslutspunkter som nekade befintliga kårer, vars område är mindre än en fakultet, kårstatus. Nu gick inte styrelsen på vår linje, men jag hoppas att en god dialog med universitetsledningen kan leda fram till en bra lösning för båda parter. 

Efter sammanträdet var vi nuvarande och gamla ledamöter inbjudna på middag för att tacka vår avgående ordförande Allan Larsson och jag tänkte på hur häftigt det faktiskt är att sitta i styrelsen för en av Sveriges allra största myndigheter. Dagen var verkligen fylld av de kontraster som gör att jag älskar Lund; arbete, sammanträden, tunga frågor, uppsluppna tal under god middag, till och med en nasifiering av festföremålet i fråga och till sist en promenad hem i en ljum natt.

Inga kommentarer: