26 december 2008

Jag är en gubbe

Är som sagt i Göteborg och läser därmed GP. Som har valt att rapportera om finanskrisen på ett ganska stereotypt sätt, det vill säga med fokus på Volvo och den tunga industrin och med tystnad om varsel inom de kvinnodominerade branscherna. Idag intervjuades SKF:s koncernchef Tom Johnstone och uppslaget avslutades med att han skulle delge läsarna sina tre ljusglimtar i det finansiella mörkret. Med på listan var: Frölunda Indians är på väg uppåt och blir bara bättre och bättre. Det värsta? Att jag riktigt gubbskrockade med när jag läste det.

Annars har jag spanat in mellandagsrean med ensidigt fokus på inredning. Det känns inte riktigt motiverat att lägga pengar på kläder när det finns väggar som väntar på tapeter och färg (okej då, jag kan ha gjort ett undantag för ett litet, litet plagg) och en stuckatur som kräver sin takkrona.

Just nu ser jag på Gladiator för fjärde, femte?, gången. Motiverade det nyss för pappa och Peter med att det faktiskt ingår i jobbet att vara insatt i hur antiken har skildrats efter antiken. Om man ständigt letar efter fel blir det lätt outhärdligt att se på historiska filmer, så jag brukar försöka låta bli (om jag inte är på mitt besserwisserhumör vill säga och det är jag ju ärligt talat ganska ofta) men varje gång de skriker Roma Victor så skär det i min latinsjäl. For the love of God - kongruensböj! Hur svårt ska det vara att få rätt på två ynka ord? Sparka inte på språk som redan ligger, pls.

Inga kommentarer: